Is SEO altijd nodig? 8 redenen om niet aan SEO te doen

seo

Is zoekmachine optimalisatie of kortweg SEO altijd nodig om leads te genereren? Een belangrijk vraag die we ons altijd stellen bij een nieuwe SEO opdracht. We weten dat het soms algoritmisch onmogelijk is om een website of landingspagina met de beste SEO specialisten van de wereld in de bovenste zoekresultaten van Google te krijgen.

Google rangschikt websites meer en meer volgens de zoekintenties van zijn gebruikers en dat is goed nieuws voor een aantal websites maar voor sommige websites of landingspagina’s werkt SEO niet.

Hieronder 8 redenen wanneer je beter NIET aan SEO doet:

1. Wanneer niemand aan het zoeken is naar jouw product of dienst

Vele creatieve ondernemers zijn goed in het uitvinden van nieuwe producten of diensten waarvan we nooit gedacht hadden dat men ze ooit massaal zou gebruiken.

Een klant van ons heeft ooit een knoop ontwikkeld die je in 3D kon laten printen. Je moest enkel de online tekentool van Veritas gebruiken, tekening valideren en na betaling werd je unieke knopen-set geprint in 3D bij Materialise in Leuven. Een uniek en simpel product voor naaisters die een persoonlijk touch aan hun kledingstukken willen.

Het probleem was dat niemand aan het zoeken was naar knopen in 3D. De meeste mensen wisten zelfs niet dat het bestond.

Een eerste tactische reflex van ons was een volledig SEO pakket voor de toegewijde landingspagina. Van zodra we onze zoek- en trefwoorden onderzoek klaar hadden wisten we dat deze aanpak niet zou werken.

We hebben onze klant toen geholpen met een product awareness campagne die bestond uit een combinatie van content marketing en betaalde advertenties in sociale media.

Vandaag de dag zijn geprinte kledingaccessoires wereldwijd bekend en worden ze verkocht door vele mode ketens. Een SEO campagne is nu wel aangewezen omdat we de initiële vraag naar het product hebben gecreëerd.

2. Wanneer je snel resultaat wil

We weten dat SEO hel veel waarde voor zijn geld oplevert en op de tweede plaats staat van marketing ROI, koploper is een kwalitatieve opt-in e-mail lijst.

Maar SEO is traag. Een SEO campagne levert pas, ook al zie je in het begin enkele snelle resultaten, een respectabele ROI na 6 maanden. Voor vele bedrijven is dit geen optie.

Wil je onmiddellijk resultaat met een nieuwe e-commerce website of leads genereren dan investeer je beter in een campagne met betaalde pay-per-click (PPC) advertenties zoals bij een SEM campagne.

Tip: is je doelgroep B2B dan converteert Linkedin beter dan Google en het is (nog steeds) goedkoper omdat er minder concurrentie is.

3. Wanneer je als groot bedrijf voor lange tijd contractueel vast zit aan een slecht CMS

Een SEO campagne uitrollen voor grote ondernemingen heeft meer dan alleen maar SEO competenties nodig.

Ze verwachten niet alleen dat je het beste SEO agentschap bent maar moet je ook in staat zijn om met voldoende overtuigingskracht verandering in de organisatie te krijgen. Dikwijls worden daar ook beslissingen genomen door mensen die de gevolgen niet begrijpen van hun acties wegens gebrek aan kennis.

Vele “enterprise” CMS platformen zien er ook fantastisch uit in een demo. Zij hebben alle toeters en bellen aan boord wat een C-level IT’er maar kan wensen.

Maar vele van zulke CMS’n zijn helemaal niet geoptimaliseerd voor SEO. Laat staan dat je ze kan inzetten als content marketing platform. Deze geschikt maken voor SEO is niet altijd even gemakkelijk en vooral niet in organisaties waar een 2-wekelijkse sprint planning en bij wijze van spreken vier handtekeningen nodig zijn om een meta beschrijving te wijzigen.

Het goede aan deze bedrijven is dat ze meestal wel het budget hebben voor een robuuste betaalde advertentiecampagne.

4. Wanneer de keywords of zoekwoorden veel te competitief zijn voor SEO

We hebben het allemaal een keer meegemaakt: een goede ranking proberen geven aan een website of landingspagina met zeer competitieve zoekwoorden.

Omdat deze zoekwoorden veel potentieel verkeer inhouden geven we ze niet op en moeten we er slim mee omgaan.

Hieronder een paar methoden die ik in het verleden heb toegepast om toch zichtbaar te zijn in Google.

Tactiek 1: Vraag om content te sponsoren

Switch.be biedt de dienst “iPhone inruilen” aan zodat de aankoopprijs van een nieuw toestel lager is.

Probleem is dat je in Google tegen meer dan 138.000 zeer competitieve resultaten van grote telecombedrijven moet concurreren die ook iPhone toestellen inruilen.

Het is dus een cruciale stap in de customer journey om een goede rangschikking te hebben voor de zoekopdracht “iphone inruilen hoogste prijs”. Probleem is dat iPhone gedomineerd wordt door autoritaire en relevante niche websites.

Terwijl Switch.be zeker moet inzetten op het publiceren en onderhouden van content rond dit onderwerp zal het zeker enkele maanden duren voordat ze een goede rangschikking hebben rond deze nieuwe dienst.

Wanneer je wil groeien met je onderneming of e-commerce website gaat dit natuurlijk veel te traag.

We hebben toen beslist om een aantal relevante berichten van autoritaire niche content websites te sponsoren.

In deze case was de kostprijs niet overdreven en konden we op een paar invloedrijke Apple blogs in België specifieke CTA buttons plaatsen met een link naar Switch.be.

Nu staan we op nr. 2:

is seo nodig

Tactiek 2: Gastblog op autoritaire websites

Gastbloggen voor Drupal.be heeft onze SEO voor Drupal diensten in 2018 op de kaart gezet.

Publiceren op grote websites met veel verkeer vergroot je bereik zeer snel en geeft credibiliteit aan je merk (goeie nofollow links ook).

Meer nog, het geeft je onmiddellijk ranking power voor competitieve zoekwoorden.

Het is een efficiënte tactiek die goede resultaten wanneer goed uitgevoerd.

5. Als je evenementen wil promoten of eenmalige aanbiedingen

Het is heel moeilijk om aan SEO te doen wanneer gebeurtenissen snel wijzigen.

Als je een evenement wil promoten zal traditionele SEO je niet helpen met de online verkoop van toegangskaarten, vooral als het de eerste keer is dat het evenement plaatsvindt. Tegen de tijd dat het evenement geïndexeerd is door Google en een goede rangschikking heeft is het waarschijnlijk al te laat om te reserveren of heeft in het ergste geval het evenement al plaatsgevonden.

Hetzelfde gaat op voor websites dat met flashverkopen werkt (vb. shop.veepee.be) dat een continue wijzigend product aanbod heeft. Een product organisch laten scoren in Google dat je binnen maand niet meer verkoopt is verspilling van tijd en geld.

Facebook, influencers, public relations en betaald adverteren (SEA, Content netwerk en Social) zullen dan veel meer opleveren.

6. Wanneer je zoekwoorden kan kapen

Wanneer je concurreert met een groot en bekend merk zal SEO altijd een zware strijd worden.

Toch is dit geen reden om er niets aan te doen. Laten we naar een paar tactieken kijken:.

Tactiek 1: Hoe te concurreren tegen Miele

Miele is een reus op het internet – zij domineren de SERPs (zoekmachine resultaatpagina’s) en je hebt concurrentie van maar liefst 96.000.000 resultaten.

Zo groot zijn kan ook nadelen hebben. Mensen zoeken dan in Google naar “Miele alternatieven”.
Ben je een concurrent dan kan men het zich niet veroorloven om geen SEO toe te passen op deze zoekwoord combinaties.

Google gebruikers geven dan de voorkeur aan berichten met lijsten en opsommingen. Een voorbeeld van een titel die dan goede resultaten zou opleveren is: “8 Miele alternatieven voor wasmachines” met daaronder een opsomming.

Tactiek 2: Profiteer van winkelsluitingen

Nespresso is een internationale koffie retailer met miljoenen gebruikers en fans (heeft meer dan 100k zoekopdrachten per maand in Google)

Een paar maanden geleden besloot Nespresso om haar flagship store in Antwerpen te verhuizen. Het nieuws verspreidde zich snel via sociale media en de fans van het merk zochten onmiddellijk naar “Nespresso winkel Antwerpen”.

Op dat ogenblik kan men twee dingen doen:

  1. Proberen te scoren voor “Nespresso winkel Antwerpen”
  2. Zorg voor een vermelding op een autoritaire website met alternatieve Nespresso winkels

Vele SEO specialisten zullen je adviseren om voor optie 1 te gaan. Wij gingen voor de 2de optie: een vermelding op een autoritaire overzichtspagina.

Als we voor optie 1 hadden gekozen, wat doenbaar was, hadden mensen de website bezocht en geweten dat we Nespresso verkochten, maar ze hadden ons niet serieus genomen omdat ze ons niet vertrouwde als goede Nespresso winkel vervanger.

7. Wanneer je wil scoren voor “beste” in de zoekopdracht

Wanneer iemand het woord “beste” gebruikt in de zoekopdracht vb. Beste SEO bedrijf in België, vertellen de SERP’s ons dat de zoeker niet de website van het beste SEO bedrijf wil bezoeken maar eerder een opsomming met reviews wil zien of hoe men de juiste selectie maakt.

De SERP’s worden na deze zoekopdracht daarom gedomineerd met overzichtspagina’s van betrouwbare media bronnen – dit zijn dus veel betere resultaten om in te spelen op de bedoeling van de zoeker.

Dit wil niet zeggen dat we geen voordeel kunnen halen uit “de beste” zoekwoorden. Hieronder een paar tactieken die je kan toepassen.

Tactiek 1: Zoekers vastleggen die op zoek zijn met “de beste” trefwoorden

Stel je voor dat je een bezoek plant naar de stad Geel.

Hoogst waarschijnlijk ga je dan zoeken naar “beste restaurant in Geel” om een gevoel te krijgen waar je goed kan eten.

Als je de eigenaar of uitbater bent van een restaurant in Geel zijn dat moeilijke zoekwoorden om goed te rangschikken in Google. De SERP’s zitten er vol van en werken tegen je.

Onlangs hadden we dezelfde situatie bij een nieuw restaurant in Geel. Men had een nieuwe website laten bouwen en een goede positie te geven in Google zou een verkwisting van marketingbudget zijn. In de plaats focusten we ons op goede en prominente publicaties in vergelijkingsites die goed scoren na een zoekopdracht zoals “Beste restaurants in Geel”.

is seo nodig

8. Wanneer je geen budget hebt voor SEO en geen capaciteit

Als ik vandaag een nieuwe onderneming zou starten en ik beschik het eerste jaar maar over een kleine €5.000 marketingbudget zou ik niet starten met een doorgedreven SEO campagne.

Ik zou er wel voor zorgen dat de onsite SEO van mijn website in orde is. Dit wil zeggen alle Richtlijnen voor webmasters van Google goed opvolgen zodat mijn website maximaal indexbaar wordt.

Met een beperkt marketingbudget is het veel beter om je diensten of producten aan te bieden met betaalde advertenties en via sociale media waarbij je het organisch bereik kan aanvullen met gesponsorde berichten.

Maak dus eerst genoeg omzet en investeer dan pas in SEO. Op lange termijn zal SEO je beste marketing investering zijn.

SEO is een investering op lange termijn en het is niet gratis.

Is SEO zelf doen een optie?

Als je SEO zelf wilt doen zal je uren moeten investeren in scholing en die kostbare tijd kan je beter inzetten in je onderneming.

SEO is geen hogere wiskunde, het lijkt in de praktijk meer op loodgieterij. Je kan wat video’s bekijken hoe je een afvoer moet herstellen, zoals je ook de basis van SEO kan leren en een aantal zaken kan verbeteren op je website. Maar als je de herstelling van je afvoer verknoeit, of de verkeerde video bekijkt, krijg je een puinhoop die iets meer nodig heeft dan de competenties van lokale loodgieter om alles te repareren.

Hetzelfde geldt dus ook voor SEO.

Als je niet over voldoende budget beschikt om een goed SEO bedrijf in te huren dan kan je best eerst de basis van SEM en Facebook adverteren leren en ga daarna pas in zee met een zoekmachine optimalisatie bureau.