Het tijdelijk onbereikbaar maken van jouw website of webshop is slecht voor SEO en resulteert gegarandeerd in minder goede posities in Google of Bing. Je verliest ook veel bezoekersdata en backups maken wordt moeilijker.
Belgische bedrijven blijven de gevolgen dragen van de Coronavirus pandemie waarbij sommige ondernemers gedwongen werden om tijdelijk hun online activiteiten te stoppen.
Zichtbaarheid behouden in Google tijdens tijdelijke sluiting
Om ondernemers met websites en webshops te helpen om hun zichtbaarheid in Google te behouden, heeft Google aanbevelingen gepubliceerd over hoe u bij sluiting op de juiste manier de functionaliteiten op uw websites kan beperken zonder dat men daarbij een goede positionering verliest op uw belangrijkste commerciële zoekopdrachten.
Vermijd ten alle tijden het volledig uitschakelen van uw hele website of webshop, zelfs als dit maar voor enkele dagen is want dit kan een aanzienlijk effect hebben op uw zichtbaarheid in de zoekresultaten. U wilt dat klanten uw website of webshop blijven vinden via de zoekmachines en kennis kunnen nemen van uw diensten of producten.
Het volledig onbereikbaar maken van uw website maakt het ook veel moeilijker om backups te maken, het resulteert ook in een verificatie storing in de Google Search Console en het verlies van rapportagegegevens in Google Analytics.
Als u uw website of webshop om de welke reden dan ook absoluut onbereikbaar wilt maken dan raadt Google de volgende stappen aan:
- Voor een tijdelijke verwijdering gebruikt u de Search Console Removal Tool
- Als u uw website één of twee dagen uit de lucht wil halen kunt u een informatiepagina publiceren met een 503 Service Unavailable statuscode.
- Wil u de website voor een langere periode verwijderen publiceer dan een indexeerbare homepage die een 200 HTTP-statuscode gebruikt.
Overweeg altijd om website functionaliteiten te limiteren
Probeer altijd te overwegen om uw website qua functionaliteiten te limiteren. Als u van plan bent om bepaalde activiteiten weer op te starten adviseert Google de volgende alternatieven om uw zichtbaarheid in de zoekresultaten pagina’s te behouden:
- Houd de bezoekers van uw website op de hoogte met een popu of banner die uitlegt hoe uw bedrijf is aangepast aan de nieuwe situatie. Volg de richtlijnen van Google voor banners en popups om ervoor te zorgen dat de u de gebruikerservaring van uw website bezoekers niet belemmert.
- Pas uw gestructureerde gegevens aan om de updates van evenementen, de beschikbaarheid van producten en tijdelijke sluitingen weer te geven. U kunt uw bedrijf ook markeren als tijdelijk gesloten via Google Mijn Bedrijf.
- E-commerce sites en webshops moeten de richtlijnen van Google’s Merchant Center volgen en indien nodig de functionaliteit van de winkelwagen uitschakelen.
- Informeer Google over de website updates door een her-indexering aan te vragen via Google Search Console.
Waarom wij ons zorgen maken?
Wij zien dat bedrijven in elke branche wilde schommelingen meemaken in de zoekresultaten pagina’s als gevolg van de Coronavirus pandemie.
Sommigen bedrijven moeten daadwerkelijk hun online activiteiten staken maar als u het niet goed doet kan dat op lange termijn onvoorziene gevolgen hebben voor uw organische zichtbaarheid in Google en kan al het werk dat u tot nu toe in SEO hebt geïnvesteerd ondermijnen.
Overweeg de opties hierboven zodat u uw online activiteiten makkelijker kan hervatten van zodra de pandemie maatregelen voorbij zijn.