Samenvatting:
In dit artikel kom je te weten hoe je automatische antwoorden op vragen van klanten op jouw Google-bedrijfsprofiel kan instellen en hoe je met deze nieuwe functie meer websiteverkeer kan genereren.
Google rolt een nieuwe functie uit voor bedrijfsprofielen waarmee je automatische antwoorden kunt instellen op veelgestelde vragen van klanten.
Met deze functie kan je vragen suggereren die mensen kunnen stellen wanneer ze jouw bedrijf via het Google-bedrijfsprofiel een bericht zenden. Dit kan je vergelijken met hoe een chatbot voor de klantenservice werkt op grote zakelijke en e-commerce websites.
Je kan ook, in de stijl van een chatbot, geautomatiseerde antwoorden op de vragen instellen.
Er is geen officiële aankondiging geweest over de toevoeging van geautomatiseerde FAQ’s voor Google bedrijfsprofielen, maar ik heb de nieuwe ontdekt via google.com door te zoeken op Lucky Cookie en de knop “Klanten” te gebruiken.
De sectie over veelgestelde vragen is niet aanwezig in cacheversies van de pagina van vorige maand, wat betekent dat de lancering in de afgelopen weken heeft plaatsgevonden.
Zo stel je veelgestelde vragen in op je Google bedrijfsprofiel
Bedrijven kunnen vooraf een lijst met vragen opstellen die klanten kunnen stellen wanneer ze een bericht verzenden via jouw bedrijfsprofiel op Google.
Je kan voor elke vraag een antwoord opstellen dat automatisch wordt verzonden zodat de klant niet op een antwoord van een (klantendienst) medewerker hoeft te wachten.
Voer de volgende stappen uit om geautomatiseerde antwoorden voor uw Google-bedrijfsprofiel in te schakelen:
- Zoek naar “mijn bedrijf” in Google in een webbrowser.
- Klik op Klanten en vervolgens op Berichten.
- Klik op Menu, vervolgens op Instellingen voor berichten en vervolgens op Veelgestelde vragen beheren.
- Klik op +Vraag toevoegen
Je kan maximaal tien vragen per bedrijfsprofiel instellen. De vragen mogen maximaal 40 tekens bevatten en de antwoorden maximaal 500 tekens.
Zo genereer je meer websiteverkeer
Deze nieuwe functie van Google kan je ook gebruiken om bezoekers van je Google bedrijfsprofiel naar je website te krijgen.
Antwoorden kunnen namelijk website koppelingen bevatten, dus voel je vrij om klanten naar een pagina op jouw website te leiden die daar de vraag beantwoordt.