Het beste SEO bedrijf selecteren in België is geen gemakkelijk proces. Hieronder vind je 5 heel belangrijke tips hoe je het beste SEO bedrijf in België vindt want de goede zijn lastig te vinden. Goede SEO bedrijven zorgen voor waardevol organisch verkeer met de juiste intentie, gekwalificeerde leads en meer omzet via Google.
Op dit moment zijn er wereldwijd meer dan 18.000 SEO bedrijven die zoekmachine optimalisatie of SEO diensten aanbieden. Het beste SEO bedrijf voor uw onderneming heeft omvangrijke en uitgebreide competenties die nauw op elkaar aansluiten. Het is belangrijk dat zij deze vaardigheden in zijn geheel kunnen aantonen.
De markt van zoekmachine optimalisatie en SEO specialisten is een van de meest verzadigde diensten van Europa. Met dit artikel gaan we je helpen hoe je het beste SEO bedrijf kan selecteren en wat de valkuilen zijn.
Misschien heb je op aanraden van een relatie al een goed SEO bedrijf gevonden. Is dat nog niet het geval of wil je deze challengen lees dan zeker verder.
Overzicht van onze vijf tips:
1. De verkopers zijn SEO specialisten
Het verkoopgesprek is het moment om de SEO expertise (of het gebrek eraan) van een potentieel SEO agentschap te ontdekken. Tijdens de verkoopgesprekken (vooral luisteren als koper) gebruik je het verkoopproces maximaal om de expertises van de SEO specialisten te benchmarken.
Pas op voor: een CEO of general manager als verkoper. De CEO van een bedrijf klinkt altijd zeer overtuigend want het is zijn natuur om de meest charismatische troef te zijn van een bedrijf, de CEO is een geboren verkoper.
Een verkoopproces geleid door een CEO steelt eigenlijk een kritiek moment: de mogelijkheid om de expertise te peilen van de vaste SEO specialisten en medewerkers in het bedrijf.
Achteraf zal je altijd met onzekerheden opgescheept zitten:
- hoe zit het met diegene die de dagelijkse strategie moeten uitvoeren?
- zijn de medewerkers in staat om de fantastisch voorgestelde resultaten die de CEO je heeft verkocht te realiseren?
Tegen de tijd dat de overeenkomst wordt ondertekend is de CEO al vertrokken naar een andere avontuur en kan het zijn dat je een week later met een junior accountmanager aan tafel zit.
Waar moet je naar zoeken: Het beste SEO bedrijf dat een brede kennis en expertise heeft in verschillende markten. Er morgen geen kennis silo’s zijn en de CEO mag het verkoopproces niet beïnvloeden.
Een goed SEO bedrijf weet dat zijn expertises niet bij de CEO zitten. De verkoper, vertegenwoordiger of account manager moet in staat zijn om een gesprekken te kunnen voeren over SEO onderzoek, audits, content creatie en contextuele linkbuilding.
Enkel en alleen op deze manier ga je de vaardigheden van het potentiële SEO bedrijf in zijn geheel kunnen ontdekken.
Eerste tip: Focus je op een zoekmachine optimalisatie bureau of SEO bedrijf dat vaste medewerkers gebruikt in het verkoopproces en probeer met zoveel mogelijk mensen te spreken die de SEO taken later zullen moeten uitrollen en dit zowel op vlak van strategie, tactiek en uitvoering.
2. De scope van hun werk is glashelder
Een goede scope van een opdracht is zoals een goed recept. Het is gemakkelijk om te volgen, het geeft je specifiek informatie over de ingrediënten en het genereert een heerlijk gerecht. Jouw vermogen om een goede SEO scope (inhoud van de opdracht) van een slechte SEO scope te onderscheiden is cruciaal tijdens de selectie van het SEO bedrijf.
Pas op voor: De “niet gedefinieerde waslijst” in de scope. Deze ziet eruit als een lange lijst SEO buzz woorden en marketingtrucs. Deze is enkel bedoeld om indruk te maken op hun potentiële klant met pure overweldiging en verwarring. Let dus op voor de “if you can’t convince them confuse them” tactiek in het verkoopproces.
Waar moet je naar zoeken: Een SEO bedrijf dat geen vulmateriaal in zijn offerte gebruikt. Als een deliverable niet tactisch (en onderdeel is van een strategie) of resultaatgericht dan zit het niet in de scope.
SEO vulmateriaal in de offerte kan er ook op wijzen dat de kennis van het SEO bedrijf eerder beperkt is.
Pas op voor: Onduidelijke planning en vaag woordgebruik rond deliverables.
Waar je op moet letten: Het beste SEO bedrijf heeft duidelijke interne processen om hun werking efficiënt en winstgevend te houden. Ze moeten hun resourceplanning op orde hebben. Ook het delen van tijdrapportage is een must want dat houdt het SEO bedrijf in lijn met jouw verwachtingen.
Tweede tip: Vraag naar een uitgebreide verklaring van hun strategie en de scope van de opdracht. Ga niet in zee met een SEO bedrijf dat niet in staat is om elke deliverable uit te leggen in functie van de strategie.
Ben je benieuwd naar welke SEO diensten een SEO bedrijf allemaal moet leveren lees dan ons bericht over hoe je meer uit een SEO bureau haalt.
3. De strategie van het SEO bedrijf brengt jou geld op
De strategie van een SEO bedrijf is de kern van uw beslissingscriteria. Er valt dus veel te overwegen bij de selectie van het beste SEO bedrijf voor uw onderneming.
Pas op voor: “De eerste pagina in Google garantie”.
Het is niet moeilijk om een trefwoord op de eerste pagina van Google te krijgen. Het is wel moeilijk om een zakelijke vraag met trefwoorden op de eerste pagina te krijgen.
Als een zoekopdracht in Google geen zoekvolume kent heeft de positie op de eerste pagina natuurlijk geen zin er is er geen vraag. Het meest ideale SEO bedrijf richt zijn strategie op impactvolle zakelijke zoekopdrachten om waardevol verkeer en gekwalificeerde leads te generen.
Waar moet je naar zoeken: Een SEO bedrijf dat uw data gebruikt om een resultaatgerichte strategie op te bouwen. Een goed SEO bedrijf onderzoekt de intenties van de mensen achter de zoekopdrachten, de historische data, zoekvolumes conversiepercentages en mogelijke doelstellingen en KPI’s aan de hand van concurrentieanalyses.
Hun strategie moet resulteren in een positieve ROI (return on investment). Een goed SEO bedrijf gebruikt projectie algoritme om de levensvatbaarheid van de ROI te bepalen en stuurt de strategie en gebruikte tactiek continu bij.
Derde tip: Ga niet in zee met SEO bedrijven die geen groei projecties kunnen tonen met een positieve ROI. Ga in zee met een SEO bedrijf dat op regelmatige tijdstippen met volledige transparantie alle KPI’s rapporteert met tools zoals SEMrush, Ahrefs, Google Search Console en Google Data Studio.
4. Klanten prijzen goede SEO bedrijven publiekelijk
Geverifieerde reviews zijn heel sterke indicatoren om de kwaliteit van een SEO agentschap te meten.
Pas op voor: Fake en betaalde reviews.
Sommige agentschappen doen er alles voor om positieve reviews te verzamelen. Fake recensies op zijn daarentegen makkelijk te ontdekken.
Je kan een referentie of review van een bedrijf altijd verifiëren via LinkedIn. Als hun medewerkers ook regelmatig aanbevelingen krijgen van hun klanten dan kan je er vanuit gaan dat het een legitiem bedrijf is.
Waar je op moet letten: Een goed SEO bedrijf ontvangt gemiddeld per jaar een drietal aanbevelingen. De recensies komen van bedrijven en mensen in vergelijkbare interne structuren.
Goede SEO bedrijven schrikken niet als je een recensent wil controleren via een telefonisch interview. Indien nodig brengen ze je graag in contact met hun huidige klanten.
Vierde tip: Ga niet in zee met agentschappen zonder geverifieerde beoordelingen. Neem telefonisch contact op met minstens twee referenties.
5. Het SEO bedrijf rangschikt zeer goed voor zijn meest commerciële zoekwoorden
Enkel de beste SEO bedrijven rangschikken zeer hoog in Google voor zijn meest commerciële zoekwoorden.
SEO bedrijven die in Google moeten adverteren om in de zoekresultaatpagina’s zichtbaar te kunnen zijn met in-market-zoekwoorden laat je best links liggen.
Doe zeker de test met onderstaande zoekopdrachten die een hoge commerciële intentie hebben voor een SEO bedrijf. Deze zouden minstens een top drie rangschikking moet hebben in Google:
Tot slot
Met deze vijf tips heb je nu alles in handen om het beste SEO bedrijf te vinden voor jouw SEO campagne.
Ben je na het lezen van onze tips overtuigd dat enkel een goed SEO bedrijf jouw onderneming kan helpen groeien dan moet je zeker eens met onze SEO specialist Eddy Lekens praten.
Bij Lucky Cookie hebben we meer dan 20 jaar SEO ervaring en we hebben meermaals bewezen dat we de online zichtbaarheid, zoekpositie en waardevol websiteverkeer kunnen verhogen van kleine en grote ondernemingen.
Factcheck: Lucky Cookie is één van de drie beste SEO bedrijven van België. Doe zelf de test met de meest commerciële en in-market zoekwoorden voor een SEO bedrijf zoals in tip 5 beschreven.
Op zoek naar een zeer goed zoekmachine optimalisatie bureau?
Wil jij ook betere leads en meer omzet halen met SEO of heb je nood aan strategisch advies, aarzel dan niet om ons te contacteren.