Google staat op het punt om de manier waarop we online winkelen en transacties uitvoeren te veranderen met de introductie van Project Magi. Deze innovatieve aanpak stelt gebruikers in staat om direct aankopen te doen via Google Search, wat nieuwe mogelijkheden biedt voor e-commerce bedrijven om hun bereik en verkoop te vergroten.
In dit bericht leren we je wat de impact van Project Magi voor een e-commerce onderneming kan betekenen op vlak van SEO en PPC advertenties. Hier een overzicht:
Project Magi: Verander de manier waarop klanten online winkelen
Volgens een recente bericht in de New York Times zal Google naar verwachting binnenkort nieuwe functies lanceren die het voor zoekers mogelijk maken om transacties uit te voeren met de zoekresultaten, onder de projectnaam Magi. Deze zoekfuncties stellen gebruikers in staat om transacties te voltooien, zoals het kopen van schoenen of het boeken van vluchten, zonder de Google Search-omgeving te verlaten.
De impact van Project Magi op marketing en advertenties
Hoewel er nog steeds advertenties zullen zijn, zal de manier waarop advertenties op de lange termijn werken, veranderen. Google zou uiteindelijk kunnen verschuiven naar een kost-per-acquisitiemodel wat het voor online marketeers gemakkelijker maakt en een betere gebruikerservaring kan creëren. Bovendien kunnen bedrijven met minder geoptimaliseerde websites nog steeds geld verdienen, aangezien alles aan de kant van Google gebeurt.
Wat betekent dit voor SEO?
Vanuit een SEO-perspectief zijn er altijd zoekwoorden die verkeer naar jouw webshop zullen leiden. Hoewel sommige veranderingen klikken van jouw webshop kunnen weghalen, heeft Google over het algemeen nog steeds meer verkeer naar het open web gedreven. Danny Sullivan van Google merkt op dat Google Search dagelijks miljarden klikken naar websites stuurt en elk jaar meer verkeer naar het open web heeft gestuurd sinds de oprichting van Google.
We kunnen verwachten dat deze nieuwe functies het gebruik en verkeer van Google zullen verhogen zodat de enkele van de klikken die van uw site worden weggenomen zal helpen compenseren. Bovendien zal er een nieuwe vorm van SEO ontstaan. Wanneer Google producten of diensten zoekt om mensen te tonen via Project Magi, is het belangrijk om na te denken over hoe je jouw webshop kan optimaliseren, zodat Google jouw producten en diensten toont. Wat echt belangrijk is, is wie de verkoop krijgt. Als dat jouw bedrijf is, is het nog steeds een win-win.
Is SEO dood?
Ik denk dat SEO voorlopig prima is, maar de dingen zullen uiteindelijk veranderen zegt John Mueller, senior search analist bij Google:
“Het maken van een technisch goede, goed vindbare, doelgerichte website van hoge kwaliteit zal van cruciaal belang blijven voor wie aanbevolen wil worden op het web. Ja, dingen zullen veranderen, dat doen ze altijd, maar de behoefte aan slimme, ervaren en nieuwsgierige SEO’s gaat imo niet weg.”
Bereid je voor op de toekomst van e-commerce met Project Magi
Project Magi belooft een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop consumenten en bedrijven online interactie hebben. Door nu al rekening te houden met deze veranderingen kan je ervoor zorgen dat jouw e-commerce bedrijf klaar is om te profiteren van de nieuwe mogelijkheden die Project Magi biedt.