Wat is SEA?

Betekenis van SEA

SEA of in de lange vorm Search Engine Advertising is een online marketing term die gebruikt wordt om te adverteren in de zoekmachines. Met SEA koop je prominente advertentieruimte boven of onder de organische zoekresultaten via een biedingsplatform zoals Google Ads. De laatste tijd wordt de term SEA niet zoveel meer gebruikt en wordt deze vervangen door SEM, wat search engine marketing betekent.

Search engine advertising is de belangrijkst bron van inkomsten voor een zoekmachine zoals Google. Indien goed ingezet is SEA een kostenefficiënte manier om je bedrijf of merkbekendheid te doen groeien.

Omdat er onmiddellijk verkeer wordt gegeneerd naar je website kan deze gebruikersdata ingezet worden om het conversiepercentage (CRO) van je website verkeer te verhogen. Tevens kan deze data ook ingezet worden om snel inzichten te krijgen over de intenties van je klanten waarmee je dan weer efficiënter aan SEO campagne kan opzetten.

SEA kan ingezet worden in het volledige verkoopproces Think, See, Do en Care.

Hieronder zie je duidelijk op de eerste positie een betaalde Google Ads advertentie en daaronder onze organische vermelding met SEO.

Wat is SEA

Voordelen van SEA

Het grote voordeel van SEA is dat je onmiddellijk zichtbaar bent en data genereert in tegenstelling tot SEO. Wanneer je vandaag start met adverteren sta je morgen al bovenaan in Google.

In tegenstelling tot SEO kan je met SEA ook veel beter je doelgroep bereiken (targeting).

Google ads heeft verschillende targeting mogelijkheden waardoor je marketing campagnes veel efficiënter worden:

  • Trefwoorden: woorden of zinnen relevant met uw producten of diensten maken dat uw advertenties getoond worden wanneer potentiële klanten deze als zoekopdracht gebruiken
  • Advertentie locatie: met Google Ads kunnen uw advertenties getoond worden in de zoekresultaat pagina’s van het Google Search en het Google Display (partner) netwerk.
  • Leeftijd, locatie en taal: Kies de leeftijd, geografische locatie en de taal van uw klanten.
  • Dagen, tijd en frequentie: Toon de advertenties tijdens vooraf ingestelde uren en dagen van de week en bepaal hoeveel keer uw advertenties worden getoond.
  • Apparaten: De advertenties kunnen op alle soorten apparaten getoond worden, je kan ook optimaliseren en bijvoorbeeld de advertenties enkel op mobiele toestellen tonen.