Een zoekwoorden onderzoek bij de concurrenten is een sluwe en effectieve manier om je organische zoekmachine optimalisatie of kortweg SEO te verbeteren. Als je de zoekwoorden van je concurrent kunt achterhalen, kan je deze informatie gebruiken om je eigen SEO-marketingstrategie bij te sturen om een voorsprong te krijgen in de zoekresultaten.
In dit bericht leren we je hoe je de zoekwoorden van je concurrenten kan ontdekken, voor welke zoekwoorden ze rangschikken, wat de bijbehorende zoekvolumes zijn en hoe je die informatie effectief kan gebruiken. Hier een overzicht:
Wat is een zoekwoorden onderzoek bij de concurrent?
Als we het hebben over de zoekwoorden van een concurrent, verwijzen we doorgaans naar de zoekwoorden waarvoor de concurrent goed scoort in de zoekresultaten, evenals de zoekwoorden waarop de belangrijkste concurrenten zich richten, maar niet goed scoren. Beide categorieën kunnen van invloed zijn op je SEO-zoekwoorden strategie.
Vier manieren hoe je een zoekwoorden onderzoek kan gebruiken:
- Steel de zoekwoorden van je concurrent om te concurreren voor rangschikkingen in dezelfde zoekresultaten.
- Vind en begin met het targeten van zoekwoorden die nog niet zijn gericht door concurrenten.
- Ontdek longtail-zoekwoorden die worden gebruikt door je doelgroepen waar je zelf nog niet aan had gedacht.
- Ontdek waarom de website van je concurrent hoger gerangschikt is dan jouw specifieke zoekwoorden voor brede zoektermen.
Hoe je de zoekwoorden van concurrenten kan vinden
Voordat je op zoek gaat naar een handige tool die in een paar klikken een lijst met zoekwoorden van je concurrentie genereert moet ik je waarschuwen; een zoekwoorden onderzoek bij de concurrenten is niet zo eenvoudig. Hoewel SEO-tools zeer nuttig kunnen zijn zul je wat handmatig onderzoek moeten doen om een uitgebreide lijst met de zoekwoorden van je concurrenten samen te stellen.
Laat je echter niet ontmoedigen, hoewel er geen enkele tool is voor het uitvoeren van concurrentieanalyse van organische zoekwoorden met slechts één klik, zijn er toch een paar strategieën en bijbehorende informatiebronnen of tools beschikbaar om je onderzoeksproces te vergemakkelijken en te versnellen.
Onze Top 5 tools voor het vinden van de zoekwoorden bij concurrenten:
- De HTML-broncode van de website van je concurrent
Ga in je internetbrowser naar de website van je concurrent en kies een pagina om naar zoekwoorden te zoeken. Klik vervolgens met de rechtermuisknop op de pagina om de “broncode” te openen. Er verschijnt dan een venster met de HTML-broncode van de pagina. Zoek in de code naar de zoekwoorden in de titel tag, de meta beschrijving, de optionele zoekwoorden tag en alle afbeeldingen titel- en alt-tags. (Niet alle websites gebruiken de zoekwoorden tag, maar het is de moeite waard om deze toch te controleren.)
- Screaming Frog Spider
Gebruik de Screaming Frog Spider-software om een eenvoudige SEO-audit op de website van je concurrent uit te voeren.
Download gewoon de software naar je PC of Mac en gebruik het om de website van je concurrent te crawlen zoals een zoekmachine dat doet. Je krijgt veel informatie over de website, inclusief metagegevens, afbeelding titels, ankertekst, kopteksten en nog veel meer. Al deze componenten wijzen op de zoekwoorden waar je concurrent op mikt.
- Google Keyword Planner Tool
Om toegang te krijgen tot de Google Keyword Planner Tool in de Google AdWords interface, heb je alleen een gratis Google-account nodig.
Log in op AdWords, ga naar de Keyword Planner en zoek de optie ‘Nieuwe zoekwoorden vinden’. Kies vervolgens ‘Zoek nieuwe zoekwoorden met een zin, website of categorie’.
Zodra je het formulier hebt geopend, klik je op het tekstveld onder ‘Je bestemmingspagina’ en voer je de URL van je concurrent in. Klik vervolgens op ‘Ideeën opvragen’.
Google zal nu de pagina achter deze URL onderzoeken en een lijst van zoekwoorden genereren die gerelateerd zijn aan zowel de pagina als de website in zijn geheel.
Wanneer Google klaar is en je resultaten weergeeft klik je op het tabblad ‘Zoekwoordideeën’ onder de grafiek om de lijst met zoekwoorden die de concurrentie gebruikt te zien.
- SEMRush
SEMRush heeft een fantastische zoekwoorden tool die de organische rangschikking van termen voor bijna elk domein kan laten zien. Het is zo simpel als het invoeren van de website van je concurrent en de lijst bekijken die SEMRush levert.
Maar daarbovenop biedt de SEMRush tracker ook de URL die gerangschikt is voor elke zoekterm die je in staat stelt te begrijpen welke stukken van hun content marketing vooral goed werken voor jouw concurrentie.
Een voorbeeld van alle nuttige zoekwoord informatie die SEMRush biedt, met behulp van de Lucky Cookie website als voorbeeld. Dezelfde concurrentie onderzoeksgegevens kunnen worden verzameld voor elke website of landingspagina.
- BuzzSumo
BuzzSumo voegt een heel leuke draai toe aan het competitieve zoekwoordenonderzoek door het te bekijken vanuit een sociaal en deelbaar oogpunt. Op die manier heeft het een manier om het zoekwoordenonderzoek om te keren. Hier is hoe het werkt:
In plaats van eerst aan de zoekwoorden van uw concurrenten te denken, kan je met BuzzSumo beginnen met bekende zoekwoorden die voor jouw merk belangrijk zijn om te zien wie er ook voor die termen rangschikt. BuzzSumo laat je dan enkele van de meest gedeelde, gelikte en sociaal gedeelde inhoud zien voor elk gegeven zoekwoord.
Bijvoorbeeld, in dit geval kunnen we alle gedeelde inhoud zien op sociale media voor het start zoekwoord “Volvo”.
Het idee is dat door te zien welke content goed presteert, je die content kan onderzoeken om beter inzicht te krijgen in de variaties, typen en nuances van zoekwoorden die werken. Het kan ook helpen om “nieuwe” concurrenten te identificeren, oftewel andere websites die concurreren voor de zoektermen waar jij om geeft.
Hoe profiteer je van een zoekwoorden onderzoek bij de concurrenten?
Stel dat je de website van je concurrent hebt bekeken, een handige tool voor zoekwoordonderzoek hebt gebruikt en hebt onderzocht wat er op sociale media werkt. Nu heb je een geweldige lijst met zoekwoorden die door je concurrenten worden gebruikt.
Er zijn verschillende manieren om de verzamelde informatie over concurrentie-analyse en Google-zoekopdrachten te gebruiken. Hier zijn een paar goede volgende stappen om het in praktijk te brengen:
- Gebruik de zoekwoorden voor concurrentie benchmarking en om te zien waar je zelf staat. Dit kan vooral handig zijn om na verloop van tijd te zien hoe je groeit ten opzichte van de concurrentie. Vergeet niet om ook de backlink-gegevens van je organische concurrenten te bekijken.
- Zoek naar lacunes in je eigen inhoud en zoekwoord portfolio. Dit kan ook helpen bij je social media-strategie.
- Laat de zoekwoorden van je concurrenten je inspireren om nieuwe termen te targeten en passende content te produceren. Dit is waarschijnlijk het beste wat je voor je website kunt doen.
- Bekijk de zoektermen om inzicht te krijgen in de onderwerpen waar jouw doelgroep zich echt online om bekommert.
- Vind nieuwe concurrenten die je misschien nooit in je vizier hebt gehad. Het is cruciaal om te begrijpen wie je concurrenten zijn in de zoekresultaten van zoekmachines (SERP’S).
Wat is de volgende stap?
Klinkt dit allemaal als te veel werk, is SEO je core business niet of is een concurrentie onderzoek naar zoekwoorden te moeilijk dan kan Lucky Cookie je helpen met het analyseren van de concurrentie-informatie en maximaal SEO resultaat via content optimalisatie of een volledige nieuwe content marketing strategie.
Contacteer ons vrijblijvend mocht je nog vragen hebben.